Reklama
A A A

Zbyt duży luz pedału sprzęgła

Objawy. Jeżeli skok jałowy sprzęgła jest zbyt duży, pod naciskiem stopy kierowcy pedał sprzęgła opiera się o podłogę, lecz sprzęgło całko­wicie się nie wyłącza (nie następuje całkowite oswobodzenie tarczy sprzęgła). Niezupełne rozłączenie sprzęgła (sprzęgło ciągnie) utrudnia przełączanie biegów, a podczas zazębiania kół przekładni w skrzynce biegów słychać zgrzyty. W razie zatrzymania się pojazdu, bez uprzed­niego wyłączenia biegu, silnik zatrzymuje się mimo zupełnego wyci­śnięcia pedału sprzęgła. Ponadto włączanie pierwszego biegu podczas ruszania z miejsca po­woduje wyraźne zgrzyty kół zębatych skrzynki biegów lub pierwszy bieg w ogóle nie daje się włączyć. Przyczyny. Powodem zbyt dużego skoku jałowego pedału sprzęgła jest rozregulowanie się wyprzęgnika sprzęgła po dłuższym okresie pra­cy wskutek braku należytej obsługi lub nieprawidłowa regulacja luzu pedału. Naprawa. Zbyt duży skok jałowy pedału sprzęgła należy zmniejszyć do luzu zalecanego w instrukcji obsługi samochodu w sposób podany w punkcie 1.6.5.